top of page

Narcissen in een blauwgedecoreerde kan

Omschrijving

Jan Adam Zandleven werd in 1923 geboren in Koog aan de Zaan als zoon van een fabrikant en koopman. Nadat hij een tijd lang in de zaak van zijn vader had gewerkt koos hij in 1902 voor het schildersvak op aanraden van Jozef Israëls en P.J.C. Gabriël en zeer tegen de zin van zijn vader. Van belang bij deze radiale keuze was ook zijn kennismaking met kunstpedagoog H.P. Bremmer. Deze prees zijn werk, adviseerde en steunde hem financieel. Vanaf 1904 wisselde Zandleven meerdere malen van woonplaats, maar de Veluwe in Gelderland was zijn favoriet. Het liefst trok hij zich alleen of met zijn vriend Jan Carbaat terug in het bos, voor inspiratie en schilderijen te maken, ver van het stadgewoel. Zandleven heeft nooit een leermeester gehad en kan daarom autodidact worden genoemd. Hij schilderde voornamelijk landschappen en stillevens maar maakte ook boereninterieurs en dorpsgezichten. De impressionistische invloed van Vincent van Gogh is duidelijk zichtbaar. Zijn stijl is kenmerkend door een breed pointillistische aanbreng, met kleine, dikke stippen verf en in heldere kleuren. Het schilderij in de collectie De Witte Zwaan is hier een mooi voorbeeld van.  

Jan Adam Zandleven

1868 - 1923

olieverf op doek

40 x 38 cm

Narcissen in een blauwgedecoreerde kan

Omschrijving

Jan Adam Zandleven werd in 1923 geboren in Koog aan de Zaan als zoon van een fabrikant en koopman. Nadat hij een tijd lang in de zaak van zijn vader had gewerkt koos hij in 1902 voor het schildersvak op aanraden van Jozef Israëls en P.J.C. Gabriël en zeer tegen de zin van zijn vader. Van belang bij deze radiale keuze was ook zijn kennismaking met kunstpedagoog H.P. Bremmer. Deze prees zijn werk, adviseerde en steunde hem financieel. Vanaf 1904 wisselde Zandleven meerdere malen van woonplaats, maar de Veluwe in Gelderland was zijn favoriet. Het liefst trok hij zich alleen of met zijn vriend Jan Carbaat terug in het bos, voor inspiratie en schilderijen te maken, ver van het stadgewoel. Zandleven heeft nooit een leermeester gehad en kan daarom autodidact worden genoemd. Hij schilderde voornamelijk landschappen en stillevens maar maakte ook boereninterieurs en dorpsgezichten. De impressionistische invloed van Vincent van Gogh is duidelijk zichtbaar. Zijn stijl is kenmerkend door een breed pointillistische aanbreng, met kleine, dikke stippen verf en in heldere kleuren. Het schilderij in de collectie De Witte Zwaan is hier een mooi voorbeeld van.  

Jan Adam Zandleven

1868 - 1923

olieverf op doek

40 x 38 cm

ALGEMENE INFORMATIE

Kunstenaar

Leefperiode

Titel

Datum:

Object

Object ID

Jan Adam Zandleven

1868 - 1923

Narcissen in een blauwgedecoreerde kan

1912

Schilderijen

WZ.S.024

TECHNISCHE GEGEVENS

Techniek

Grootte

olieverf op doek

40 x 38 cm

OPSCHRIFTEN

Opschrift

Signatuur | merk

rechtsonder j.a. zandleven 1912

HERKOMST
LITERATUUR

Literatuur

Onno Maurer, Katjuscha Otte, Jaap Verhage, Jan Adam Zandleven, 2012; -       
Bert Honders en Willem Laanstra ‘Jan Adam Zandleven – de werkelijkheid als een wonde’ 1994  

Herkomst

Aankoopjaar

Kunsthandel Pieter Overduin, Amsterdam

2003

bottom of page