Portret Daan Hoogewoning, een van de drie oprichters van NV. Hollands Bloembollenhuis Hobaho
Omschrijving
Dit portret van Daan Hogewoning, mede oprichter van de Hobaho, uit de Collectie De Witte Zwaan is gemaakt door de Amsterdamse kunstschilder Bart Peizel.
Peizel begon zijn werkzame leven bij een bank in Almelo maar besloot al na enkele jaren dat hij liever schilder wilde worden. Na verschillende kunstopleidingen te hebben gevolgd in Groningen en Amsterdam weet hij zich op te werken tot een van de meest geliefde portretschilders van Amsterdam. Dit had hij mede te danken aan zijn huwelijk met Thérèse Ansingh uit 1917, waarna hij in het milieu van de Amsterdamse Joffers terecht kwam. De Joffers was de benaming van welgestelde vrouwen die aan de Amsterdamse kunstacademie studeerden. Dankzij de connecties van zijn vrouw werd Peizel opgenomen in de Amsterdamse kunstenaarswereld waar zich ook een grote kring van rijke zakenlui deel van uitmaakte. Professoren, industriëlen, regenten en regentessen lieten zich allemaal op het doek vastleggen door Peizel, zijn vrij traditionele stijl viel goed bij hen in de smaak.
Peizel was een zeer productieve schilder die met name een groot aantal portretten op zijn naam heeft nagelaten. Buiten de bekende portretten schilderde Peizel echter ook stillevens, landschappen en stadsgezichten.
Bartele (‘Bart’) Peizel
1887 - 1974
olieverf op doek
60 x 40 cm
Portret Daan Hoogewoning, een van de drie oprichters van NV. Hollands Bloembollenhuis Hobaho
Omschrijving
Dit portret van Daan Hogewoning, mede oprichter van de Hobaho, uit de Collectie De Witte Zwaan is gemaakt door de Amsterdamse kunstschilder Bart Peizel.
Peizel begon zijn werkzame leven bij een bank in Almelo maar besloot al na enkele jaren dat hij liever schilder wilde worden. Na verschillende kunstopleidingen te hebben gevolgd in Groningen en Amsterdam weet hij zich op te werken tot een van de meest geliefde portretschilders van Amsterdam. Dit had hij mede te danken aan zijn huwelijk met Thérèse Ansingh uit 1917, waarna hij in het milieu van de Amsterdamse Joffers terecht kwam. De Joffers was de benaming van welgestelde vrouwen die aan de Amsterdamse kunstacademie studeerden. Dankzij de connecties van zijn vrouw werd Peizel opgenomen in de Amsterdamse kunstenaarswereld waar zich ook een grote kring van rijke zakenlui deel van uitmaakte. Professoren, industriëlen, regenten en regentessen lieten zich allemaal op het doek vastleggen door Peizel, zijn vrij traditionele stijl viel goed bij hen in de smaak.
Peizel was een zeer productieve schilder die met name een groot aantal portretten op zijn naam heeft nagelaten. Buiten de bekende portretten schilderde Peizel echter ook stillevens, landschappen en stadsgezichten.
Bartele (‘Bart’) Peizel
1887 - 1974
olieverf op doek
60 x 40 cm
ALGEMENE INFORMATIE
Kunstenaar
Leefperiode
Titel
Datum:
Object
Object ID
Bartele (‘Bart’) Peizel
1887 - 1974
Portret Daan Hoogewoning, een van de drie oprichters van NV. Hollands Bloembollenhuis Hobaho
1940
WZ.A.3
TECHNISCHE GEGEVENS
Techniek
Grootte
olieverf op doek
60 x 40 cm
OPSCHRIFTEN
Opschrift
Signatuur | merk
gessigneerd rechtsboven Bart Peizel en gedateerd ‘40
HERKOMST
LITERATUUR
Literatuur
Herkomst
Aankoopjaar